تا کی باید عزاداری بکنیم؟

تا کی باید عزاداری بکنیم؟

بعضی افراد فکر میکنند که برپایی مجلس عزای حسین شهید توسط شیعیان غالی و مخصوصا دولت صفویه بوده است، که اگر به پیشینه عزاداری ابی عبدالله (علیه السلام) توجه شود بطلان این مطالب واضح خواهد بود.

 

ماه محرم  به مجالس عزاداری و گریه کردن بر سالار شهیدان ابی عبدالله الحسین علیه السلام گره خورده به گونه ای که عزاداری بر شهداء کربلا به نماد شیعه تبدیل شده است .

بعضی افراد فکر میکنند که برپایی مجلس عزای حسین شهید توسط شیعیان غالی و مخصوصا دولت صفویه بوده است، که اگر به پیشینه عزاداری ابی عبدالله (علیه السلام) توجه شود بطلان این مطالب واضح خواهد بود.

طبق کتب تاریخی و روایی ما اولین انسانی که در زمین بر مصیبت امام حسین (علیه السلام) گریه کرد حضرت آدم علیه السّلام بود، که وقتی آدم به درگاه الهی انابه و استغفار میکرد جبرئیل جملاتی به او آموخت تا خداوند توبه او را قبول کند و این جملات : یا حمید بحقّ محمّد، یا عالى‏ بحقّ على، یا فاطر بحقّ فاطمه یا محسن بحقّ الحسن و الحسین، و منک الاحسان، بودند.

آدم علیه السّلام ، همین که نام حسین علیه السّلام به زبانش آمد، دلش شکست و قطرات اشک از چشمانش سرازیر گردید، از جبرئیل! علّت اینکه با ذکر حسین علیه السّلام قلبش مى‏شکند و اشکش جارى مى‏گردد را پرسید که جبرئیل داستان کربلا و نحوه شهادت امام حسن علیه السلام را برای حضرت آدم توضیح میدهد و بعد از آن جبرئیل و آدم علیه السّلام همچون زن پسر مرده‏اى براى مصیبت حسین علیه السّلام گریه کردند.  (بحار الأنوار (ط – بیروت) ؛ ج‏۱۰۹ ؛ ص۸۵)

داستان گریه پیامبران بر ابی عبدالله طولانی و زیاد است که می توان به طور خلاصه اشاره کرد به داستان ذبح اسماعیل و گریه ابراهیم علیه السلام بر امام حسین ، داستان مرور ابراهیم،  موسى ، یوشع ، سلیمان و عیسى علیهم السّلام به کربلا و محزون شدن آنها بخاطر مصیبت سیدالشهداء و لعن کردن  قاتل آن حضرت ، داستان کشتی نوح  و توسل آن حضرت به خمسه طیبه علیهم السّلام و گریه بر سالار شهیدان نمونه هایی از نوحه و گریه پیامبران الهی بر مصیبت سیدالشهداء علیه السلام می باشد.

در مکتب ابی عبدالله شور و شعور با هم می باشد هم عزاداری بر سالار شهیدان و هم تعلیم و عمل به فرمایشات و سیره آن امام عزیز در مجالس عزا .

پیامبر اسلام قبل از تولد و بعد از تولد امام حسین در مناسبت های مختلف به شهادت امام علیه السلام اشاره نموده و در غم این مصیبت اشک ریخته است  که در روایتی است که پیامبر در لحظات آخر حیات خود بر مصیبت ابی عبدالله گریستند و قاتلش را لعن نمودند.

لَمَّا اشْتَدَّ بِرَسُولِ اللَّهِ ص مَرَضُهُ الَّذِی مَاتَ فِیهِ ضَمَّ الْحُسَیْنَ ع إِلَى صَدْرِهِ یَسِیلُ مِنْ عَرَقِهِ عَلَیْهِ وَ هُوَ یَجُودُ بِنَفْسِهِ وَ یَقُولُ مَا لِی وَ لِیَزِیدَ لَا بَارَکَ اللَّهُ فِیهِ اللَّهُمَّ الْعَنْ یَزِیدَ ثُمَّ غُشِیَ عَلَیْهِ طَوِیلًا وَ أَفَاقَ وَ جَعَلَ یُقَبِّلُ الْحُسَیْنَ وَ عَیْنَاهُ تَذْرِفَانِ وَ یَقُولُ أَمَا إِنَّ لِی وَ لِقَاتِلِکَ مُقَاماً بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.  علیه بحار الأنوار (ط – بیروت) ؛ ج‏۴۴ ؛ ص۲۶۶

بعد از واقعه کربلا  ائمه صلوات الله ادامه دهنده مسیر انبیاء بوده و مجالس عزای امام حسین علیه السلام به پا میداشتند و شیعیان با تأسی به امامان خود ، درعزای سید مظلومان حضرت اباعبدالله الحسین ( علیه السلام ) به اقامه عزاداری پرداخته وچون این مجالس دارای برکات و دست آوردهای بسیار زیادی بوده است روضه های آن حضرت هر روز پررونق تر می شود.

برکات مجالس ابی عبدالله علیه السلام:

تجدید عهد با خدا:

در کتاب کامل الزیارات، رواتی از نبی اکرم آورده است که هرکس حسین را دوست بدارد محبوب خداوند خواهد شد . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ …أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَیْناً.

خداوند در آیه ۲۳ سوره الأحزاب، که درباره جنگ احد می باشد می فرماید:  مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِیلًا .از میان مؤمنان مردانى هستند که آنچه را با خداوند پیمان بسته بودند صادقانه وفا کردند (و خود را آماده‏ى جهاد نمودند)، برخى از آنان پیمانشان را عمل کردند (و به شهادت رسیدند) و بعضى دیگر در انتظار (شهادت) هستند، و هرگز (عقیده و پیمان خود را) تغییر ندادند. تفسیر کنزالدّقائق در ذیل این آیه آورده است که امام حسین علیه السلام در کربلا هنگام وداع با اصحابش و گاهى بالاى سر شهدا این آیه را تلاوت مى‏فرمود.

طبق این آیه بزرگداشت یاد شهداء، امری پسندیده و قرآنی است و شیعیان با حضوردر این مجالس علاوه بر بزرگداشت مقام شهیدان کربلا تجدید عهد و پیمان با خدا میکنند که دین او را در همه شرایط یاری میکنند و از آن دفاع می کنند.

تجدید عهد با انبیاء و ائمه علیهم السلام:

همانگونه که اشاره شد همه پیامبران و ائمه برای امام حسین علیه السلام عزاداری نموده اند و حتی سفارش به برگزاری مجلس عزا به افراد دیگر کرده اند و همانگونه که ما در دعای عهد به امام زمان خود میگوییم: اللهم انی اجدد له فی صبیحه یومی هذا. و ما در مجالس ابی عبدالله با امام زمان (عج) بیعت خود را مبنی بر حمایت و تنها نگذاشتنش تجدید میکنیم .

مجالس ابی عبدالله به ما می آموزد که هر لحظه باید آماده یاری امام زمان و دین خدا باشیم و وقتی چنین روحیه و صفتی در ما تقویت شد هیچ وقت ظالمی نمی تواند بر ما مسلط شده و نا عدالتی در جامعه ترویج بیابد که این روحیه، زمینه ظهور امام زمان عج را آماده می نماید .

احیاء سنت الهی:

متاسفانه بعضی افراد با وهابیت هم فکر شده و بدعت بودن را به مجلس روضه امام حسین علیه السلام نسبت میدهند در صورتی که بیان مصائب و مظلومیت یک سنت قرآنی است . «وَ إِذَا الْمَوْؤُدَهُ سُئِلَتْ بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ »  (تکویر،۸، ۹ ) وقتی خدا وند یاد میکند و خونخواهی خواهد کرد از قتل دختران بی گناه غیر مسلمان آیا خونخواهی و یاد کردن مظلومیت نماینده خدا بر روی زمین بدعت است؟! خیر بلکه امری قرآنی و اسلامی خواهد بود.

ترویج دین و حفظ مکتب: ‏

پیامبر اسلام در حدیثی می فرماید:  حُسَیْنٌ‏ مِنِّی‏ وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ (کامل الزیارات ص۵۲ ) طبق این روایت با ترویج حسین علیه السلام حفظ و ترویج پیامبر صلوات الله علیه و دین او خواهد بود و شیعیان با بررسی ابعاد حوادث کربلا و زندگی امام حسین علیه السلام روش دین داری و مسلمان واقعی را خواهند آموخت.

در مکتب ابی عبدالله شور و شعور باهم می باشد هم عزاداری بر سالار شهیدان و هم تعلیم و عمل به فرمایشات و سیره آن امام عزیز در مجالس عزا .

با زنده نگه داشتن یاد حسین شهید، قرآن خواندن و اهمیت نماز( مخصوصا نماز اول وقت ) زنده خواهد ماند با برپایی مجلس ابی عبدالله علیه السلام تقوا و گذشت از دیگران و خطاکاران و سعی بر هدایت افراد،آموزش داده می شود.

بستر سازی ظهور امام زمان عج الله :

مجالس ابی عبدالله به ما می آموزد که هر لحظه باید آماده یاری امام زمان و دین خدا باشیم و وقتی چنین روحیه و صفتی در ما تقویت شد هیچ وقت ظالمی نمی تواند بر ما مسلط شده و نا عدالتی در جامعه ترویج بیابد که این روحیه، زمینه ظهور امام زمان عج را آماده می نماید .

همانگونه که فوکایاما پژوهشگر و تاریخ نگار ژاپنی الاصل و تبعه ی آمریکا  در کنفرانسی در اورشلیم به ترسیم اندیشه سیاسی شیعه پرداخت. او در این کنفرانس که بازشناسی هویت شیعه نام داشت می گوید:

شیعه پرنده ای است که افق پروازش خیلی بالاتر از تیرهای ماست، پرنده ای است که دو بال دارد. یک بال سبز و یک بال سرخ . بال سبز این پرنده همان مهدویت و عدالت خواهی اوست چون شیعه در انتظار عدالت به سر می برد و بال سرخ شیعه، شهادت طلبی است که ریشه در کربلا دارد و شیعه را فنا ناپذیر کرده است. شیعه با این دو بال افق پروازش خیلی بالاست و تیرهای زهراگین سیاسی، اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی، اخلاقی و … به آن نمی رسد.

طبق این گفته اگر به عاشوراء و تفکرات امام حسین آسیب وارد شود به تفکرات دولت مهدوی آسیب رسیده است.

 کلام آخر:

طبق آیات قرآن و روایات عزاداری امام حسین علیه السلام امری الهی و سفارش شده می باشد و این سنت الهی را باید تا آخرین لحظه این جهان ادامه داد تا به برکات و دست آورده های کثیر این نعمت (مجلس عزای ابی عبدالله) برسیم.

پاسخ دهید