افزایش رزق و روز ی با نسخه‌ای از امام جواد “علیه‌السلام”

هر کدام از ائمه معصوم تجلی و واسطه یکی از اسماء الله هستند؛ یعنی هر امام مسئول فیض رسانی در یک باب هستند …

برای آبیاری زمین های زراعی، آب رودخانه ای را به سمت مزارع هدایت می کنند. زمین های هایی که در ابعاد وسیع می باشد طبیعتاً آب بیشتری را دریافت می کنند. هر چقدر وسعت زمین بیشتر، آب دریافتی از رودخانه بیشتر است. رودخانه در آب رسانی بدون بخل و امساک هر آنچه آب، نیاز زمین باشد را بر او جاری می سازد این زمین ها هستند که به اندازه وسعتشان آب کم یا  زیاد را دریافت می کنند.

آنکه عمل خیر انجام می دهد و موانع جلب روزی را از بین می برد مانند کسی است که رودخانه ای را لایروبی می کند و طبیعتاً آب بیشتری در این رودخانه جاری می شود و آنکه با گناهان صغیره و کبیره دچار انواع بلایا و مصائب و مشکلات می گردد، برای دریافت و جلب روزی در وجود خود مانع  ایجاد می کند .

مثال رودخانه و زمین زراعی را از آن جهت مطرح کردیم تا مطلب مهمی را پاسخ گوییم. شاید تاکنون بارها از خود سوال کرده اید که چرا بعضی افراد انقدر سرمایه دار و ثروتمند هستند و عده ای بسیار فقیر و ناتوان.

این سوالات بسیار ساده ،گاهی به علت جهل ما انقدر پیچیده و شبهه زا می شود که پایه های اعتقادات ما را در امر توحید ضعیف می سازد و پیامدهای این ضعف ایماندر اعماق زندگی مان رسوخ پیدا می کند .

معنای رزق

انسان ذاتا نیازمند خلق شده و هر انچه که از جانب وجود لایزال الهی به او می رسد و نیازش را برطرف می کند رزق و روزی نام دارد .رزق به معنای عطای دائمی است و این عطا به صورت مستمر به کل موجودات عالم داده می شود.

انواع رزق

رزق بر دو نوع است؛ مادی و معنوی. هر عطایی که از جانب خداست نعمت و رزق است چه مادی باشد چه معنوی. رزق مادی همان مادیات و ثروت و سرمایه هایی است که باعث آسایش و راحتی زندگی در عالم خاکی می شود. اما کلمه رزق انحصار در مادیات نیست؛ رزق معنوی را نیز شامل می شود مانند سلامتی، علم، خوشبختی، عزت و …

معنای رزاق

خداوند رزاق است یعنی به همه موجودات عالم بدون تبعیض و بی عدالتی روزی می دهد حال چرا بعضی روزی بیشتری نصیبشان می شود و بعضی روزی شان کم است. جواب این سخن را خود قرانمی دهد؛  وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَسْکَنَّاهُ فِی الْأَرْضِ ۖ وَإِنَّا عَلَىٰ ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ (مومنون/١٨)

هر کدام از ائمه معصوم تجلی و واسطه یکی از اسماء الله هستند؛ یعنی هر امام مسئول فیض رسانی در یک باب هستند مثلا وجود مقدس امیر المومنین باب علم هستند هر کسی علم می خواهد باید در خانه مولا را دق الباب کند . در روایات متعددی امام جواد واسطه فیض و روزی هستند و می فرمایند که هرکسی دربحث امور مالی نیازمند شد و گرفتار گشت به وجود مقدس و نورانی امام جواد متوسل شود تا گره باز شود ان شاء لله .

ما براى شما آب را به قدر معین از آسمان نازل کرده و در زمین نگاهش داشتیم، در حالى که بر نابود کردن آن نیز قادریم (۱۸)

در تفاسیر بیان شده است که معنای باطنی آیه در مورد روزی و کسب آن می باشد که هر کس به اندازه ظرفیت وجودی خود روزی دریافت می کند.

همچنانکه زمین های زراعی به اندازه وسعشان آب دریافت می کنند، روزی انسان ها چه مادی وچه معنوی به اندازه وسعت روحشان دریافت می شود. تمامی آیات و روایاتی که به بیان عوامل ازدیاد روزی می پردازد مثل ترک گناه، خواندن و حفظ قرآن، دائم الوضو بودن، دعا برای پدر و مادر و … همه و همه باعث طهارت، پاکیزگی و وسعت روح می شود و به فراخور این امر، دریافت روزی هم بیشتر می گردد .

از طرفی گناه، معصیت، دروغگویی، عاق والدین و امثال این ها باعث ایجاد مانع در دریافت روزی می گردد. آنکه عمل خیر انجام می دهد و موانع جلب روزی را از بین می برد مانند کسی است که رودخانه ای را لایروبی می کند و طبیعتاً آب بیشتری در این رودخانه جاری می شود و آنکه با گناهان صغیره و کبیره دچار انواع بلایا و مصائب و مشکلات می گردد، برای دریافت و جلب روزی در وجود خود مانع  ایجاد می کند .

ارزش نعمت ها

مساله مهم اینکه قاعدتاً همه انسان ها در مورد ظاهر زندگی دیگران عجولانه قضاوت می کنند؛ ماشین های گرانقیمت و لوکس، خانه های بسیار شیک و زندگی تجملی فقط نعمت و روزی نیستند امنیت، آرامش، محبت بین خانواده، عزت و احترام، کلام زیبا، توانایی در درک دیگران، ارتباطات و تعامل درست با اطرافیان، علم و دانش، توفیق عبادت و … همه و همه نعمت های گران قیمت و با ارزشی هستند که خداوند هدیه ی خاص دوستان و اولیاء خودش قرار داده است.

عوامل ازدیاد روزی

تلاش

قرآن کریم مهمترین عامل در کسب روزی را برای انسان سعی و تلاش و همت او بر می شمارد: وَأَن لَّیۡسَ لِلۡإِنسَـٰنِ إِلَّا مَا سَعَىٰ (٣٩/نجم) اگر انسان تلاش نمود و حرکت کرد، خداوند نیز در دامان او برکت می نهد و اگر سستی کرد چیزی جز تنگدستی نصیب خود نکرده است .

و می فرماید هر کس بر وفق کوشش و تلاشش پاداش می گیرد: (طه ١۵-٢٠) در این مسیر هرکس کمر همت بست و به دنبال کسب روزی رفت، چه مادی و چه معنوی سود جست و هرکس تنبلی کرد، جز زیان و افسوس برای خودم فراهم نکرده است .

جهت زیاد شدن روزی این دعا را روزی چهارده مرتبه تا ۹ روز بخواند:

اَللّهـُمَّ اِنـّى اَسـْئَلُکَ بـِحـَقِّ وَلِیِّکَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی علیه السلام اِلاّ جُدْتَ بِهِ عَلَىَّ مِنْ فـَضـْلِکَ ، وَ تَفَضَّلْتَ بِهِ عَلَىَّ مِنْ وُسْعِکَ ، وَ وَسَّعْتَ بِهِ عَلَىَّ مِنْ رِزْقِکَ، وَ اَغْنَیْتَنى عَمَّنْ سـِواکَ ، وَ جـَعـَلْتَ حـاجـَتـى اِلَیـْکَ وَ قَضاها عَلَیْکَ ، اِنَّک لِما تَشاَّءُ قَدیرٌ.

توکل بر خدا 

دیگر از عواملی که باعث ازدیاد روزی می شود توکل برخداست .کسی که تنها به تلاش خودتکیه دارد وخداوندرافراموش کرده است ،خداوندهم روزی رابه خوداو می سپارد تا به او بفهماند که رزاق نه اندیشه وتلاش او بلکه خداوند است .

دیگر از عوامل جلب روزی صدقه و قرض دادن است زیرا خداوند درقران میفرماید که خود ضامن برگشت عوض آن شده است.

دعا برای پدر و مادر، سحرخیزی، دوری از فحشاء، صله رحم، دعا برای مومنین، خواندن آیه الکرسی، خواندن سوره واقعه قبل خواب همه و همه روزی را زیاد می کند.

و انجام گناه، دروغگویی، اظهار فقر در حالی که فقیر نیست و عاق والدین شدن روزی را کم می کند.

امام جواد (علیه السلام)؛واسطه روزی 

هر کدام از ائمه معصوم تجلی و واسطه یکی از اسماء الله هستند؛ یعنی هر امام مسئول فیض رسانی در یک باب هستند مثلا وجود مقدس امیر المومنین باب علم هستند هر کسی علم می خواهد باید در خانه مولا را دق الباب کند . در روایات متعددی امام جواد واسطه فیض و روزی هستند و می فرمایند که هرکسی دربحث امور مالی نیازمند شد و گرفتار گشت به وجود مقدس و نورانی امام جواد متوسل شود تا گره باز شود ان شاء لله .

دعا جهت زیاد شدن روزی؛ توسل به جواد الائمه علیه السلام

جهت زیاد شدن روزی این دعا را روزی چهارده مرتبه تا ۹ روز بخواند:

اَللّهـُمَّ اِنـّى اَسـْئَلُکَ بـِحـَقِّ وَلِیِّکَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی علیه السلام اِلاّ جُدْتَ بِهِ عَلَىَّ مِنْ فـَضـْلِکَ ، وَ تَفَضَّلْتَ بِهِ عَلَىَّ مِنْ وُسْعِکَ ، وَ وَسَّعْتَ بِهِ عَلَىَّ مِنْ رِزْقِکَ، وَ اَغْنَیْتَنى عَمَّنْ سـِواکَ ، وَ جـَعـَلْتَ حـاجـَتـى اِلَیـْکَ وَ قَضاها عَلَیْکَ ، اِنَّک لِما تَشاَّءُ قَدیرٌ.

التماس دعا

مریم خندابی- دانشجوی دکترای علوم قران و حدیث/ بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

پاسخ دهید