خلاصه ای از سخنرانی آیه الله امامی کاشانی به مناسبت نیمه شعبان در مسجد جمکران

خلاصه ای از سخنرانی آیه الله امامی کاشانی به مناسبت نیمه شعبان در مسجد جمکران

 

قال العظیم: «هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره الکافرون »

ولادت محبوب انسانهای حقجو رابه شما عزیزان تهنیت عرض می کنم، به ارادتمندانی که در این مسجد گرانقدر(مسجد جمکران) در این شب عزیز،گرد هم آمده اید; بحثی که امشب فکرکرده ام حضور شما عرض کنم معنای لغت «مهدی » در احادیث است. البته مهدی در لغت به معنی هدایت شده است. ولی بحث این است که چرا امام عصر ما، ارواح العالمین فداه، را مهدی گفته اند؟ در کتب اهل سنت بحث ازوجود اقدس حضرت مهدی، علیه السلام، زیاد مطرح شده است آنچه بنده احصا کرده ام در این کتب حدودشصت و یک عنوان در این زمینه آمده است. یکی از آنها عبارتست از اینکه «لم سمی المهدی مهدیا; چرا مهدی را مهدی نامیده اند» ابن حماد مروزی در کتاب «فتن » و همینطور سایر علمای اهل سنت در کتابهای خود حدیثی را نقل می کنند مبنی بر اینکه او را مهدی نامیده اند چون هدایت می شود به خفایاو پنهانیها و روایاتی دیگر از اهل سنت نقل شده است که وی الواح موسی،علیه السلام، را که وحی در آن نوشته شده از محلی که در آن پنهان است بیرون می آورد و به وسیله آن با اهل تورات احتجاج می کند; همینطور انجیل و زبور را بیرون می آورد و با آنهانصارا و اهل زبور را مجاب نموده پیروخود می سازد. خلاصه همانطور که درروایات ما (شیعه) هم آمده است گنجهارا از زمین خارج می کند. .. خداوند او رابه رموز و اسرار عالم هستی هدایت می کند.

در دعای مخصوص شب نیمه شعبان خوانده اید که:

اللهم بحق لیلتنا هذه و مولودها… فتمت کلمه ربک صدقاو عدلا. کلمه تو ای خدا، امشب پایان نپذیرفت »

یعنی انسانی که به همه اسرار عالم اطلاع پیدا می کند قدم به هستی نهاد.

نکته اینجاست که چرا این بزرگواراینطور است؟ چون هدف خلقت همین است، خداوند عالم را بر اساس هدفی آفرید، هدف را همه انبیا بیان کردند وهمه گفتند این هدف وقتی کامل می شودکه آخرین کلمه هستی تحقق پیدا کند وآن وجود اقدس حضرت مهدی،علیه السلام، است، همه بشارت داده اندکه او می آید و نهانها را آشکار می کند وبشر را به حقیقت رهنمون می شود.

از آن حضرت دو خطبه نقل شده است یک خطبه وقتی است که حضرت مسیح، علیه السلام، به محضر امام زمان، علیه السلام، وارد می شود درحالیکه آن حضرت وضو گرفته اند وآب وضو از محاسن مبارکشان می چکد و به کعبه تکیه می دهد. مسیح دست مصافحه در دست او می گذارد،امام، علیه السلام، خطاب به حضرت مسیح می فرمایند: «تقدم نصلی بک »یعنی در جلو بایست تا به تو اقتدا کنیم.حضرت مسیح در جواب عرض می کند:این حق توست که نماز بخوانی و ما به تو اقتدا کنیم و بدین ترتیب حضرت مسیح به آن حضرت اقتدا می کند. این خطبه را اهل سنت در کتابهای خود نقل کرده اند اینجا مناسب است که این نکته را متذکر شوم که این مطالب جای تردیدی ندارد. با بعضی از فلاسفه مسیحی در اروپا صحبت می کردیم آنها دو نکته را می گفتند که به آن اعتقادکامل هم داشتند چراکه این دو نکته برایشان مستند و مستدل بود یک نکته اینکه می گویند: مسیح زنده است دوهزار سال است که در آسمانهاست ودر زندگی ما حضور دارد; یعنی رفتارو کردار ما را می بیند. نکته دوم که جالبتر است اینکه می گویند زندگی ما به یمن حیات اوست یعنی مسیح،علیه السلام، از خدای، جل و علا، فیض وجود و کمال را دریافت می کند و به بشر می دهد او واسطه فیض است…بنابراین جایی برای شک و بحث ازاینکه یک نفر چطور می تواند چند قرن زندگی کند باقی نمی ماند… این خطابه در کتاب «فتن » ابن حماد مروزی (که درعصر عسکریین، علیه السلام، زندگی می کرد) به سند صحیح آمده است واینگونه شروع می شود:

حدثنا سعید بن عثمان عن جابر [جابر جعفی] عن ابی جعفر[امام باقر، علیه السلام]… ثم یظهرالمهدی بمکه عند العشاء و معه رایت رسول الله، صلی الله علیه وآله وسلم، و قمیصه وسیفه.

و هنگام نماز عشا در مکه ظهورمی کند در حالیکه پرچم رسول خدا دردست او و پیراهنش بر تن او و شمشیرش بر کمر اوست.

قابل تذکر است که در روایات شیعه وارد شده است که پرچم و پیراهن وعمامه پیامبر، صلی الله علیه وآله، وشمشیر امیرالمؤمنین، علیه السلام، بااوست این اختلاف جزیی مهم نیست اصل مساله را فریقین (شیعه و سنی) هر دو بیان کرده اند. در ادامه آن خطبه هست که او دارای علامتهای خاصی است:

فاذا صلی العشا نادی باعلی صوت اذکرکم الله ایها الناس مقامکم بین یدی ربکم…

وقتی نماز عشا را تمام کند با صدای بلند ندا سر می دهد که ای مردم! شما راتوجه می دهم به جایگاهتان در نزدپروردگار; یعنی شما در محضر خداوندقرار گرفته اید.

در بعضی روایات هست که «یسمعون کلامه و یرون مقامه و هوفی مکانه »…; یعنی در حالیکه آن حضرت در کنار کعبه هستند مردم جهان سخن او را می شنوند و او را درهمان جایی که هست می بینند،می فرماید خداوند پیامبران را فرستادو کتاب نازل کرد و به شما دستور دادکه چیزی را شریک برای خدا قرارندهید.

و ان تحافظوا علی طاعته وطاعه رسوله و ان تحیوا ما احیی القرآن و تمیتوا ما امات…

وظیفه شما این است که همواره ازخدا و رسولش اطاعت کنید و آنچه را که قرآن زنده کرده است زنده کنید و آنچه راکه قرآن از بین برده است از بین ببرید…

فکونوا اعوانا علی الهدی و وزراء علی التقوی

پشتیبان هدایت و وزیران تقواباشید.

بعد می فرماید:

فیظهر فی ثلاثماه و ثلاثه عشر رجاء

پس با سیصد و سیزده نفر ظهور می کند.

آنها معرفت ولایت را چشیده اند،شبها برای عبادت بیدارند و روزها دربرابر دشمنان جق چون شیر ایستادگی می کنند; بعد ادامه داد که:

یخرج من کان فی السجن من بنی هاشم

افرادی از بنی هاشم را که در زندان گرفتارند نجات می دهد و….

یک خطابه دیگری هم حضرت دارند که در آن می فرمایند:

… یا اهل العالم من اراد ان ینصر آدم و شیث ها انا آدم وشیث…

هر کس می خواهد آدم و شیث را یاری کند منم آدم، منم شیث…

یک نکته اینکه می گویند: بابعضی از فلاسفه مسیحی در اروپا صحبت می کردیم آنها دو نکته را می گفتند که به آن اعتقاد کامل هم داشتند مسیح زنده است دو هزار سال است که درآسمانهاست و در زندگی ما حضور دارد; یعنی رفتار و کردار ما را می بیند.نکته دوم که جالبتر است اینکه می گویند زندگی مابه یمن حیات اوست حب مهدی را نوشیدن غیرحب او داشتن است، این نمی شود مگر با ورع، باتقوا، تنها راه و جاده باز که ما را به آن حضرت می رساند راه تقواست وتنها دره ای که ما را ساقطمی کند و از رسیدن به اوباز می دارد دره و پرتگاه گناه است.

و به این ترتیب همه انبیا و اولیا را ذکر می کند.

در احادیث اهل سنت چنین آمده است: در حالیکه ۳۱۳ نفر در گرد وی جمع شده اند «یقول للناس الذین یشربون حبه ولا یذکرون غیره »;حضرت با مردم سخن می گوید; کدام مردم؟ به آنهایی که حب مهدی رانوشیده اند اینها غیر از ۳۱۳ نفرند; چون آنها وزیرانند; این عبارت می گویدمردمی پیرو حضرت خواهند شد که حب او را نوشیده باشند حالا ببینیم مااز آن گروه هستیم؟ آیا یک جرعه ای ازحب او نوشیده ایم؟ در این شب ولادت آن حضرت به خود نگاه کنیم ببینیم آیاحب مهدی در دل ما هست؟ ببینیم درمقایسه بین رضای خدا و رضای هوای نفس، کدام را اختیار می کنیم؟ عنان زندگی را به دست خدا می دهیم یاشیطان؟ اینجاست که چون وی «یهدی الی امر خفی » است، از اعماق دل ماخبر دارد که آیا حب او را نوشیده ایم یانه؟ اگر فکر گناه ذهن ما را به سوی خود ببرد و زندگی آلوده ما را به خودجذب کند; آیا می شود گفت حب امام عصر، علیه السلام، با ماست؟ عشق به او باید نشانه داشته باشد ببینیم در ماآن نشانه ها هست؟

البته من امیدوارم این جوانهای ماکه به مسجد جمکران می آیند و اینگونه نماز می خوانند و توجه به امام زمان دارند همین عزیزان هستند که «یشربون حبه » ولی باید مغرورنشویم بلکه برگردیم به خودمان که اگرحب او را نوشیده باشیم آن ما رامی سازد، عدالت و تقوا به ما می دهدالبته حب مهدی را نوشیدن غیر حب اوداشتن است، این نمی شود مگر با ورع،با تقوا، تنها راه و جاده باز که ما را به آن حضرت می رساند راه تقواست و تنهادره ای که ما را ساقط می کند و ازرسیدن به او باز می دارد دره و پرتگاه گناه است. با نماز درست، نماز اول وقت، نمازجماعت و نماز نافله شب و راز ونیاز و استغفار می شود حب او را نوشید.

حضرت امام هشتم، علیه السلام،فرمودند هر کس در نماز وتر هفتادمرتبه ذکر «استغفر الله و اتوب الیه » را بگوید خداوند او را از«مستغفرین بالاسحار» قرار می دهد،بیاییم از استغفار کنندگان درسحرگاهان باشیم از او استمداد کنیم،چون او راه را باز می کند مشکلات رابرطرف می کند، نظام ما را حفظ می کندو آن را به نظام خود آن حضرت وصل می کند… بشر خود را فراموش کرده است دنیا در یاس و اضطراب و دلهره و… به سر می برد.

خداوند در هر مقطعی که بشر به این نقطه رسیده انسانهای کاملی رافرستاده حالا یک دست است که دست خداست و آن دست امام عصر،علیه السلام، است، دست دیگری نیست اگر توسل هست به اوست اگر درمسجدالحرام پرده کعبه را می گیریم باید بگوییم یا مهدی، در حرم پیامبر،صلی الله علیه وآله، در کنار قبر زهرا، علیهاالسلام، در مقابل امیرالمؤمنین،علیه السلام، و… باید بگوییم یا حجه بن الحسن العسکری، چون خود انبیا واولیای ما را به او ارجاع داده اند…

این عرض ارادتی بود به تو در این پایگاهی که مورد لطف توست در کنارانسانهایی که ان شاء الله حب تو رانوشیده اند تو به اینجا عنایت داری این عرض ارادت را از همه ما بپذیر…

خدایا به حقیقت امام عصر،علیه السلام،… قسمت می دهیم ظهورش را نزدیک بفرما به ما توفیق خدمت به آن حضرت را مرحمت بفرما… والسلام بخشی از کتابهای منتشر شده توسط انتشارات مسجد مقدس جمکران درباره امام زمان، علیه السلام، که به اهتمام و کوشش واحد تحقیقات و مرکز مطالعات صاحب الزمان، علیه السلام، تهیه، تالیف، ترجمه و تنظیم شده است:

۱٫ نجم الثاقب تالیف: مرحوم حاج میرزا حسن طبرسی نوری

۲٫ عقد الدرر فی اخبار المنتظر تالیف: یوسف بن یحیی علی بن عبد العزیز المقدسی الشافعی السلمی

۳٫ مهدی موعود ترجمه جلد سیزدهم بحار – تالیف: مرحوم علامه مجلسی

۴٫ در جستجوی قائم، علیه السلام تالیف: سید مجید پورطباطبایی

۵٫ یاد مهدی تالیف محمد خادمی شیرازی

۶٫ در جستجوی نور تهیه و تنظیم: واحد تحقیقات مسجد مقدس جمکران

۷٫ غیبت، ظهور و امامت تالیف: واحد تحقیقات مسجد مقدس جمکران

۸٫ حضرت مهدی فروغ تابان ولایت تالیف: محمد محمدی اشتهاردی

۹٫ کرامات المهدی گردآورنده: واحد تحقیقات مسجد مقدس جمکران

۱۰٫ ناپیدا ولی با ما تالیف: واحد تحقیقات مسجد مقدس جمکران

۱۱٫ انتظار بهار و باران تالیف: واحد تحقیقات مسجد مقدس جمکران

۱۲٫ امامت و غیبت از دیدگاه علم و کلام تالیف: سید مرتضی علم الهدی ترجمه: واحد تحقیقات مسجد مقدس جمکران

۱۳٫ خوشه های طلایی به اهتمام: محمدعلی مجاهدی (پروانه)

۱۴٫ تاریخچه مسجد مقدس جمکران (به ۴ زبان) به اهتمام: واحد تحقیقات مسجد مقدس جمکران

۱۵٫ مهدی موعود (ترجمه جلد ۱۳ بحار الانوار) ترجمه، محمد ولی ارومیه ای

۱۶٫ لقمان مهدویت تالیف: آیه الله صافی گلپایگانی

۱۷٫ … و آن که دیرتر آمد تالیف: الهه بهشتی

۱۸٫ سرود سرخ انار تالیف: الهه بهشتی

۱۹٫ مفرد مذکر غایب تالیف: علی مؤذنی

۲۰٫ انتظار و انسان معاصر تالیف، حجه الاسلام عزیزالله حیدری

۲۱٫ سیمای امام مهدی، علیه السلام، درآیینه شعر عربی تالیف: دکتر محمود عبدالهی

برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی حوزه

پاسخ دهید