بشتابید ماه رمضان نزدیک است

 برای ورود به این  ماه باید تغییراتی در برنامه های زندگی خود ایجاد کنید

شمارش معکوس شروع شده است. تا چند روز دیگر  ماه مبارک رمضان با خیر و برکت بی مثالش آغاز می شود.پیش از  ماه مبارک رمضان لازم است که برای آمادگی ورود به این  ماه تغییراتی در برنامه های زندگی خود ایجاد کنیم و برنامه ریزی داشته باشیم تا با شرایط بهتر و مناسب تری وارد این  ماه شویم.

 

برای اینکه یک  ماه رمضان خوب را تجربه کنید باید به همه جنبه های زندگی تان فکر کنید و بدانید قرار است در این  ماه چطور زندگی کنید تا بهره بیشتری از برکات آن داشته باشید.

معنویات

ماه مبارک رمضان ماهی است که خداوند متعال در این ماه جور دیگری به بندگان خود نگاه می کند و برای اعمال و نیات مومنان در این  ماه چندین برابر پاداش داده می شود.

روزه مستحبی را جدی بگیرید

روز های پایانی  ماه شعبان و مناسبت هایی که در آن هست، فرصتی طلایی برای روزه داری های مستحب ما هستند. در این چند روز باقیمانده، از این فرصت استفاده کنید و روزه بگیرید تا با آمادگی معنوی بیشتری به استقبال  ماه مبارک رمضان بروید.

ادعیه  را وارد برنامه خودتان کنید

ادعیه روزمره، ازجمله قرائت مناجات شعبانیه در روزهای پایانی این  ماه، قرائت ادعیه روزانه، قرائت ادعیه ورود به  ماه مبارک رمضان و… می تواند حال معنوی شما را بهتر کند. همچنین شما می توانید برای خودتان قبل از ورود به  ماه رمضان یک برنامه معنوی تنظیم کنید تا از این ماه توشه معنوی خوبی بردارید.

خصومت ها را کنار بگذارید

بعضی از مناسبت ها فرصت خوبی برای تجدید و اصلاح رفتارهای اشتباه ما هستند؛ مثلا می توانید به مناسبت  ماه مبارک شعبان و ورود به  ماه مبارک رمضان از دشمنی ها و کدورت های قدیمی تان با آدم های اطرافتان بگذرید. قبل از  ماه رمضان کدورت هایی که بین خودتان و دیگران یا بین دیگران هست را حل کنید و با طلب حلالیت، وارد  ماه بندگی و عبادت شوید.

فرصت های معنوی  ماه رمضان را شناسایی کنید

ماه رمضان ماهی است که سلامتی و داشتن جسم سالم برای گذراندن آن بسیار مهم است و اگر ما آمادگی جسمی لازم برای ورود به این  ماه را نداشته باشیم، نمی توانیم به خوبی از این فرصت استفاده کنیم

هر کدام از ما در محلی زندگی می کنیم که برنامه های متنوع معنوی و اخلاقی زیادی در  ماه مبارک رمضان برای روزه داران برگزار می شود. شما قبل از ورود به این  ماه، برنامه های سخنرانی، ادعیه و… را شناسایی کنید و آنهایی را که متناسب با شرایط شما هستند و می توانید در آنها شرکت کنید به صورت مدون روی کاغذ بیاورید و جایی بچسبانید که در معرض دید شما و خانواده تان باشد.

سلامت باشید

ماه رمضان ماهی است که سلامتی و داشتن جسم سالم برای گذراندن آن بسیار مهم است و اگر ما آمادگی جسمی لازم برای ورود به این  ماه را نداشته باشیم، نمی توانیم به خوبی از این فرصت استفاده کنیم.

تغییر رویه را آغاز کنید

شما در طول ایام سال یک برنامه غذایی مشخص و روزمره دارید اما در  ماه مبارک رمضان وعده های غذایی شما از ۳ وعده به ۲ وعده سحری و افطاری کاهش پیدا می کند. شما اگر به صورت یکباره تغییر رویه دهید، بدنتان در مقابل این تغییرات ممکن است واکنش مناسبی نشان ندهد و در چند روز اول روزه داری با ضعف و بی حالی مواجه شوید. اما اگر قبل از ورود به این  ماه، وعده های غذایی تان را به شرایط ماه مبارک رمضان نزدیک کنید، احتمال رخ دادن چنین مشکلی کمتر می شود. وعده های غذایی صبحانه و ناهار و همچنین میان وعده را در روز های منتهی به  ماه مبارک رمضان کمتر کنید و خودتان را به شام و چاشت صبحگاهی عادت دهید. با این کار در روز های اولیه  ماه رمضان احتمالا راحت تر و سرحال تر خواهید بود.

خوابتان را تنظیم کنید

بیدار شدن سحرگاهی و بعد از آن، شروع یک روز کاری برای بسیاری از روزه داران یکی از سختی های  ماه مبارک رمضان است اما اگر شما قبل از  ماه رمضان بیدارشدن سحرگاهی را تمرین کنید، بدنتان را به این سبک زندگی عادت می دهید تا با شرایط زندگی متفاوت در یک  ماه آینده خو بگیرد.

پرهیز کنید

استفاده از برخی مواد غذایی قبل از ورود به  ماه مبارک رمضان باعث می شود تا شما روزه داری سختی را تجربه کنید. مصرف این مواد غذایی را از همین الان قطع کنید؛ ازجمله این مواد غذایی انواع شیرین کننده ها، کافئین ها، فست  فود ها و… هستند.

آینده نگر باشید

روز های پایانی  ماه شعبان و مناسبت هایی که در آن هست، فرصتی طلایی برای روزه داری های مستحب ما هستند. در این چند روز باقیمانده، از این فرصت استفاده کنید

در  ماه مبارک رمضان، به دلیل روزه داری ممکن است نتوانید به خیلی از موارد پزشکی غیرضروری خود رسیدگی کنید. اگر احساس می کنید که برنامه پزشکی عقب افتاده ای دارید؛ مثل رفتن به دندانپزشکی و… بهتر است در همین فرصت باقیمانده تا رسیدن  ماه مبارک رمضان آنها را انجام دهید.

کارهای سخت را جمع وجورکنید

برخی از کارهای منزل یا محل کار، از آن قسم کارهایی هستند که نیاز به انرژی و توان زیادی دارند و انجام دادن آنها در ایام گرم تابستان و در حال روزه داری امکان پذیر نیست. پس قبل از ورود به این  ماه، این کارها را جمع وجور کنید و با آسودگی خاطر وارد این  ماه شوید. ازجمله این کارها در منزل، می توان به مواردی مثل تعمیرات و نظافت منزل، مرتب کردن انباری، شست وشوی ماشین، راه اندازی کولر ها و… اشاره کرد. از مواردی هم که در محل کار هستند می توان به مواردی مثل: مرتب کردن دفتر کار، نظافت و مرتب سازی،  بایگانی، انجام دادن کارهای عقب افتاده و… اشاره کرد.

لوازم مورد نیاز را فراهم کنید

ماه مبارک رمضان چندسالی است که در فصل گرما قرار گرفته است و یقینا روزه داری در این ایام دشوارتر از سایر ایام است. شما برای اینکه در طول روز کمتر دچار گرما زدگی شوید نیاز دارید که برخی از لوازم مورد نیاز برای خنک کردن را بازبینی و تعمیر کنید تا هم خودتان و هم خانواده تان در راحتی بیشتری ایام روزه داری را به سر ببرید. وسایلی همانند کولر منزل، سیستم خنک کننده محل کار و ماشین شخصی تان. بنابراین آستین ها را بالا زده ومقدمات لازم را فراهم کنید و برای شارژ یا تعمیر کولر خودروی تان هم دست به کار شوید.

 

برگرفته از سایت تبیان.

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=321546


پاسخ دهید